ارزیابی عملکرد
وحید یداله نژاد؛ جعفر قیدرخلجانی؛ کریم آتشگر
چکیده
هدف: ارزیابی عملکرد کارکنان یکی از مهمترین نیازمندیهای مدیران ارشد سازمانها است. در این راستا یکی از چالشها، ارزیابی عملکرد کارکنان ستادی است، که به دلیل ماهیت فعالیت آنها، تعریف شاخصهای کمی به تنهایی نمیتواند ارزیابی قابل قبولی را ارایه دهد. لذا در این پژوهش به ارایه یک مدل فازی کاربردی جهت ارزیابی کارکنان ستادی پرداخته ...
بیشتر
هدف: ارزیابی عملکرد کارکنان یکی از مهمترین نیازمندیهای مدیران ارشد سازمانها است. در این راستا یکی از چالشها، ارزیابی عملکرد کارکنان ستادی است، که به دلیل ماهیت فعالیت آنها، تعریف شاخصهای کمی به تنهایی نمیتواند ارزیابی قابل قبولی را ارایه دهد. لذا در این پژوهش به ارایه یک مدل فازی کاربردی جهت ارزیابی کارکنان ستادی پرداخته شده است.روششناسی پژوهش: این پژوهش به توسعه یک سیستم ارزیابی عملکرد فازی سلسلهمراتبی, متشکل از شاخصهای کیفی و کمی به صورت همزمان پرداخته است. شاخصها متشکل از 7 شاخص کمی و 5 شاخص کیفی است که با نظر 11 مدیر ارشد سازمان شناسایی و فازیسازی شده است. درنظر گرفتن همزمان تمامی شاخصها در یک سیستم نیازمند تعداد قواعد فازی بسیار زیادی خواهد بود، لذا در این مقاله از یک مدل قدم به قدم با سیستمهای فازی بهم پیوسته و سلسلهمراتبی استفاده شده، که تعداد قواعد را بهطور محسوسی کاهش داده است. در نهایت مدل توسعه داده شده در ابزار Simulink نرم افزار متلب و با روش ممدانی اجرایی شده است.یافتهها: نتایج ارزیابی مدل توسعه داده شده با دقت خوبی به انتظارات نزدیک بوده و میتواند مبنای مناسبی برای ارزیابی کارکنان قرار گیرد. از مزایای این مدل دقت نسبتا خوب آن نسبت به مدلهای سنتی و رضایتمندی بیشتر کارکنان است، و موجب میگردد ارزیابیهای سلیقهای حاصل از پیشداوری، روابط و ... را تا حدود زیادی حذف شود، همچنین ارزیابی را برای سرپرستان و مدیران ساده و سریعتر خواهد نمود.اصالت/ارزش افزوده علمی: مدل ارایه شده یک رویکرد کاربردی است که به صورت عملی در یک سازمان واقعی اجرایی شده است و این امکان برای سایر سازمانها نیز وجود دارد که با تغییر برخی شاخصها متناسب با فعالیت آن سازمان به ارزیابی کارکنان خود بپردازند.